På besök i en annan värld

Idag har jag tillbringat hela dagen i Baltiska hallen här i Malmö. Jag trodde att jag skulle få se tjejer kasta pinnar. Men jag fick uppleva så mycket mer. Jag gjorde helt enkelt en djupdykning i tävlingsdrillens Sverige. Och som invigningstalaren sa: ”Drillning är inte bara en sport, det är en livsstil.”

Hur hamnade jag då på en obekväm ”biostol” i publiken på SM i tävlingsdrill? Jo, min allierade i tankeboksprojektet, Anna, har den senaste tiden knappt gjort annat än drilla. Hon skulle nämligen inviga hela balunsen! Klart jag skulle dit och kolla. Hennes nummer var helt fantastiskt! Den stora hallen var helt nersläckt och det enda man såg i mörkret var två lysande stavar som såg ut att ha fått ett eget liv. Det såg så häftigt ut! Tyvärr har jag inget foto på det men här kan ni se vad drillning är.

Sedan började själva tävlingen. Anna har slutat så hon var min expertkommentator. Drillning visade sig nämligen vara en hel vetenskap, med en hel hög med domare, obegripligt  bedömningssystem och dräkter som förde tankarna till konståkning. Det var solo, duett och lagtävling. Och massor av känslor. Tårarna rann av olika anledningar; glädje, lättnad, besvikelse, ilska. Anna upplyste mig om att det bara var toppen på isberget. Bakom kulisserna släpptes de riktiga känslostormarna lösa.

Det var verkligen en upplevelse och om du är i Malmö imorgon rekommenderar jag ett besök på Baltiska hallen. Tävlingarna börjar kl. 08.30 och det är gratis!

På toaletten hittade jag det här:

blogga 072

Jag passade såklart på att pynta lite:

blogga 074

Etiketter: , ,

3 svar to “På besök i en annan värld”

  1. Lilly Says:

    Hamnade här via 365saker, så himla otippat att någon som varit på SM bloggat om det och att jag ramlat in… Drill är inte direkt den största sporten… Avundsjuk att du kunde kolla, hoppas det var roligt!
    /Östgötsk drillare:)

  2. Bildbevis « 365 saker du kan göra – Malmö Says:

    […] By 365malmo För en vecka sen skrev jag ett lyriskt inlägg om drillning efter att ha varit på SM. Nu har jag bildbevis från Annas fantastiska […]

Kommentera

