RÖSTA!

blogga 366

EU-valet. Ska man rösta?

Jag resonerar såhär:

Att få rösta är en rättighet som i Sverige ses som en självklarhet men som i stora delar av världen inte är det. Därför tänker jag rösta.

Om du inte vet vad du ska rösta på så rösta blankt, det är också en röst.

Som lappen ovan indikerar: Det finns personer med kass människosyn som kandiderar till EU-valet och du kan genom att använda din röst förhindra dem att nå fram till Bryssel (eller Strassburg).

Etiketter: , , , ,

10 svar to “RÖSTA!”

  1. Sandra Says:

    Det sitter en lapp i min skola med texten
    ”varje gång du inte röstar riskerar du att skicka en idiot till EU”. ;>

  2. Hanna Says:

    a fyfan det är så sjukt viktigt att rösta!! jag blir så ledsen när folk inte bryr sig om det!!

  3. O Says:

    Det finns ju faktiskt också människor som inte tror på det parlamentariska systemet, doock är detta valet ett undantag för mig och många andra att rösta för att SD inte ska få så många platser, det finns ju en risk att man blir ”tvungen” att rucka på sina principer nästa år i riksdagsvalet också om det ser ut som det gör nu då..

    • 365malmo Says:

      Vilket system tror du på?
      Ja, vi måste göra vad vi kan för att stoppa sd, jag hörde att deras mål för riksdagsvalet är att bli det tredje största partiet – man blir mörkrädd.

  4. O Says:

    Anarki, med direktdemokrati tror jag kan vara en möjlig lösning, som det är nu med val vart 4:e år där det mer eller mindre blivit en tävling mellan de två olika blocken känns för mig inte rätt..Jaaa! Jag har också hört det, skrämmande, men jag tror att jag läste någongång, någonstans att det är en ”naturlig” följd av en lågkonjuktur, att de främlingsfientliga partierna blir populärare… Sen kan man ju diskutera ordet naturlig som jag valde, eh, helt fel ordval, ”enligt tradition” kanske är bättre…? på 90-talet under lågkonjukturen hade ju högerextrema grupper också ett ”uppsving”..

  5. Sofia 365 Malmö Says:

    Vill du förklara mer hur det skulle fungera i praktiken?
    Jag gillar inte heller utvecklingen mot tvåpartisystem. Känns som USA, men som tur är så är det fortfarande en större spridning på höger-vänster-skalan i Sverige.
    Ja, faran med lågkonjuktur är att folk kan bli mer egoistiska och tänka mer på att rädda sitt eget skinn än grannens. Behovet av att hitta syndabockar ökar, se bara på Tyskland under 30-t.
    Glädjande är att det verkar som att sd inte fått/får så många röster ändå.

  6. O Says:

    Ja, först och främst krävs väl någon form av revolution, jag anser at det viktigaste är att avskaffa kapitalismen, enligt mig är den källan till det mesta som har gått snett i vår värld, det är väl också därför jag har tvekat länge på att rörsta i EU-valet, deras löner kan ju locka vem som helst att traska in i politiken… Sen tycker jag att man ska besluta saker i så små instanser som möjligt, man kan ha kvarteskommitéer och där tas det sedan beslut efter diskussion och kanske även ibland med hjälp av röstning, där alla närvarande har 1 röst. Ibland kan det ju såklart komma upp frågor man kanske inte kan lösa och då kan man tillsätta någonform av arbetsgrupp, som senare kan komma med förslag på lösning…
    Nej! Jag tror och (hoppas) att det är många som rösta just för att få ut dem, dock är ju inte SD det värsta partiet som sitter i Bryssel…

    • 365malmo Says:

      Nä, sd är rena rama myspartiet jämfört med vissa andra i Bryssel.
      Samtidigt som jag tycker det låter bra att beslut tas närmare och av dem det berör, så finns det problem som är svåra att lösa på den nivån, t.ex. klimatfrågan.

  7. O Says:

    Jo, klimatfrågan är ju väldigt knepig, men kan man fatta bra beslut på rotnivå så skulle det ju också kunna lösa sig, det behövs ju egentligen inga större lagar och regler om kapitalismen avskaffas och människor får följa sitt sunda förnuft, just nu sitter ju vinstintressen många gånger i vägen för det.

  8. Hanneles paradis Says:

    klart att man ska rösta.

Kommentera

