Fläderblomssaft

De senaste veckorna har jag märkt att folk handlar mycket socker, citronsyra och citroner. Varför kan man undra. Jo, det är fläderblomstider. Jag tycker inte själv om den här saften men min pappa älskar den och när min underbara sommargranne Margareta hörde det så viskade hon till mig att vi skulle överraska honom med hemlagad fläderblomssaft. Så Margareta skickade ut sin man att plocka blommor medan vi åkte och inhandlade de andra ingredienserna. Sen delades och kokades och fixades och sen ställdes två stora grytor med fläderblomscitronsörja ner i källaren. När 5 dagar hade gått plockade jag upp grytorna, silade bort allt skrafs och hällde på flaskor och i burkar att frysa in.

glimminge 106

En gjorde jag extra fin och gav till vår sommarflicka Susanne, som är här på besök nu. Hon passade oss på somrarna när vi var små och innan vi fanns var hon sommarflicka hos min mamma och pappa. Fläderblomssaften gjorde henne lätt nostalgisk.

Etiketter: ,

Kommentera

