Varför göra en djupdykning i soptunnan för elektroniskt avfall?

Det kan man ju fråga sig. Lever man på metall eller vill man hitta reservdelar till sin gamla TV? Nej, inte i mitt fall. I mitt fall kan man hitta förklaringen till detta beteende (och skrotsamlandet som jag ägnar mig åt så fort jag lämnar lägenheten) i ett evenemang som heter Forum:Ung, som går av stapeln den 30-31 oktober i Lund. Jag och Tobbe från Skånes hemslöjdsförbund bjuder in er till en workshop med temat ”Gör om. Gör snyggt. Gör det själv.” En grym workshop som Tobbe lyckats fånga i denna klockrena formulering:

Som de hjälplösa konsumenter vi blivit slänger vi allt som inte längre fyller den funktion de från början var avsedda för. Föremål, verktyg, kläder och prylar som gått sönder, slitits eller bara tröttnats på förvandlas i de flestas ögon till skräp, sopor och lort.

Men det mesta har en oväntad potential att förvandlas till något nytt, fantasifullt, praktiskt eller bara galet.

Ta gärna med dig egna spännande prylar som har gjort sitt och se vad du kan skapa av dem. Målet är inte nödvändigtvis att bygga en jättebra ny pryl utan snarare att fika, pyssla, testa idéer och kanske fundera kring konsumtion och sakers olika värde.

Sugen på att vara med? Vi behöver fler handledare!

Ett exempel på vad man kan göra med lite skrot

Ett exempel på vad man kan göra med lite skrot

Etiketter: , ,

Kommentera

