Free Hugs!

I går var jag med om något alldeles alldeles underbart! Jag deltog i en Free Hugs-manifestation anordnad av Couchsurfing Community Malmö på Gustav Adolfs torg. Jag har hört talas om fenomenet tidigare men aldrig upplevt det. Iklädd en gigantisk t-shirt med Free Hugs skrivet på visade jag omvärlden öppna famnen och frågade försiktigt de förbipasserande om de ville ha en kram. Vissa ville, andra avböjde, de flesta skrattade. Att se människors reaktioner var så himla intressant. Det fanns de som sprang emot en och hoppade i ens famn och sen fanns det de som gick omvägar för att slippa att överhuvudtaget konfronteras med oss. Det var kärleksparen där man tydligt märkte vem som ville och vem som höll tillbaka. Att studera människor när de närmade sig och analysera om de skulle tacka ja eller nej till en kram. Och att känna äktheten i kramarna man fick, de flesta var riktigt innerliga kramar och inget artighetstjafs. En hel del intressanta kommentarer fick vi också:

”Ska hon gifta sig eller?”

”Free Hugs, nothing is for free…”

”Du gjorde min dag”

”Nej, tack jag har redan fått en idag”

”Nej jag har inte tid”

”Varför gör ni det här?”

På den sista frågan svarade jag alltid ”Behövs det en anledning?”.

Idag när jag gick omkring i staden kom jag på mig själv med att fundera över vilka av de jag mötte som skulle svarat ja på frågan ”Vill du ha en kram?”. Frasen höll på att fara ut ur munnen vid ett flertal tillfällen. Detta fick mig att börja fundera över om man skulle göra en enmansmanifestation och gå ut utan skylt och fråga folk om de vill ha kramar. Undrar hur folk skulle reagera…

Etiketter: , ,

4 svar to “Free Hugs!”

  1. Henrik / enbättrevärld.nu Says:

    ooooh🙂 Vill ju oxå vara med på sånt ju, var sån härlig energi man fick av krammanifestationen ju🙂 Allt gott! Hm med tanke på dagar: Kramarnas Dag borde väl vara okej?? (fast eg motsägelsefullt det med då man ju ska göra det året om)

    • 365malmo Says:

      Du svarade på din egen fråga där… Du får hålla koll på ”Vad händer” i högerspalten så du inte missar sånt!

  2. Henrik / enbättrevärld.nu Says:

    haha ja jag gjorde visst det🙂 Så därför bli alla dagar kramarnas dag framöver helt enkelt! Ska hålla lite mer koll där framöver med!🙂

Kommentera

