Skaffa en inneboende

Min inneboende - kvinnan som bär slöja på natten istället för på dagen

Sedan en vecka tillbaka har jag en kompis sovande på en madrass på mitt golv. För varje dag som går hittar jag nya fördelar med detta:

  • du tvingas ta tag i röran i din lägenhet och dammråttorna under sängen när det plötsligt är fler än du som bor där
  • du kan låna afghanska kläder till den orientaliska maskeraden
  • om du upptäcker att du glömt busskortet när du kommer utanför huset, kan du ringa upp till lägenheten och be henne kasta ner det till dig. Väldigt praktiskt när man bor på 4:e våningen.
  • du har någon att spela spel med (även om hon försöker lura dig att det finns något som heter halal-fisk…)
  • du har någon som ser ut stängsel att väva i och klurar ut bra budskap att väva i dem.
  • du får en inblick i hur man i andra kulturer tänker kring saker och ting och därmed perspektiv på dina egna ibland förutfattade meningar om livet.
  • du får hjälp med tråkiga saker som diskning och städning.
  • lägenheten blir full av rött glitter, som lossnat från de vackra afghanska kläderna.
  • du får besök av hennes trevliga kusiner och vänner.
  • någon tar hand om dig när du blir sjuk

Mitt krassliga alter-ego, som lägger energin på att få på sig kläder istället för att matcha dem med varandra... Lugn Hanna, jag tänker inte lämna lägenheten.

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

