Julpynta med barn

Min första jul som förskollärare och förväntningarna inför julpysslet är höga. Jag har en vision om att försöka förändra den tradition som finns på många förskolor om hur julpysslet ska gå till, från det styrda ”nu ska alla göra en sån här tomte och du kan få välja färg på ögonpaljetterna” till något som ger lite mer spelrum för barnens kreativitet.

Jag klippte därför ut cirklar i hårdplast som blivit över vid laminering. Sedan plockade jag fram garn, paljetter samt diverse bubbel- och skumplast som annars skulle ha slängts. Saxar, lim och penslar och ett par barn i taget släpptes lösa med materialet. När barnen kände sig klara penslade vi lim på en cirkel till och pressade samman den med den där barnen limmat fast pyntet. Resultatet blev fantastiskt och den ena cirkeln var inte den andra lik! Vissa av barnen var noga med att hålla sig innanför cirkeln medan andra barn lät skumplast och garn sticka ut långt utanför. Det var jättespännande att se hur barnen laborerade med materialet. Vissa barn tyckte det var jätteroligt att bara sitta och klippa små bitar garn medan ettåringen hade en förkärlek för att stoppa plasten i munnen (där fick man se till att ha ”proppen” i). Hela tiden fick jag påminna mig om att det viktiga inte var resultatet utan processen.

Jag tror att rädslan för att släppa loss barnen i skapandet hänger ihop med föreställningen att föräldrarna förväntar sig en i traditionell bemärkelse vacker produkt. Men sanningen är den att föräldrarna uppskattar det deras älsklingar gjort oavsett hur det ser ut. Kombinera med ett foto från skapartillfället så är inget föräldraöga torrt. När barnen fick hem sina cirklar var det flera föräldrar som tyckte att det var kul att de gjort något annorlunda och en mamma sa att hon visste exakt var sonens cirkel skulle hänga.

Så till nästa år: Låt barnen själva botanisera bland julpysslet!

BONUS: Mitt underbara kusinbarn Mia visar hur lussesniglarna ska bakas.

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

