Hår eller ej – vem bryr sig?

image

Tyvärr bryr sig alldeles för många om hur andra människor ser ut. Det fick jag erfara efter att ha lagt upp den här bilden på min armhåla på fb-eventet ”Ta håret tillbaka”, med bildtexten: ”Hur har du fått skägg under armarna?!”- imponerad 5-åring på förskolan där jag arbetar.🙂

image

Jag lade upp bilden för att visa att var och en själv får bestämma över sin kropp. Och lite för att peppa de som inte vågar låta kroppshåret växa av rädsla för omvärldens reaktioner.

Reaktionerna på bilden har varit många och varierande. Här är ett axplock:

 

”Sofia, för att svara på varför ett barn som ser en kvinna med manliga drag eller kroppsdetaljer kan känna sig förvirrad, så tycker jag personligen att när ett ungt barn växer upp så ska barnet utsättas för stereotyper för att bygga upp en barnlig generalisering på hur folk ska se ut, så att barnet lär sig se skillnad och känna mindre förvirring.” Kevin Bostan Sürek

 

”Hur har det eg kommit sig att man ser det som en norm att ta bort någonting som oavsett hur man gör, kommer tillbaka? Att raka sig är väl eg det onormala?” Sofia Maria Marton Sjöblom

 

”För att inte tala om alla stackars småflickor som, när deras egna armhålehår börjar växa, skulle bli totalt förvirrade och tänka att det är något fel på dem för de lärt sig att där inte ska finnas hår.” Minna Minttu Leskinen

 

”huvudsaken är att detta inte är okej. Det borde finnas en lag på de för de ser så sjukt ofräscht ut” Lydia Tecle

 

”Problemet är inte håren, problemet är att människor har tid och ork att störa sig på vad andra människor gör. (…) det är vissa av människorna i samhället som behöver lära sig att det där som är stötigt när man set en människa med hår under armarna, det händer i dig. Det är inte håret som är jobbigt det är DU som UPPLEVER det så” Sofie Persson

 

”Kroppshår på män är okej, men me måtta .. o inte överallt .. klart killar ska ha hår på bena tex” Lydia Tecle
(jag: Varför är det klart?)
”för det ser inte ofräscht ut på dom.. Tjejer o killar ska ju inte se likadana ut” Lydia Tecle

 

”FAN TA OCH GE DIG DET ÄR INTE MÄNSKLIGT DETTA SÅ FAN SÖK EFTER HJÄLP HOS EN PSYKOLOG ELLER NÅGOT !!!!!(…) SKIT ÄCKLIGT DU SER JU REDAN FÖRJÄVLIG UT VARFÖR GÖRA DET VÄRRE” Nathalie Hell Mercedes

 

”Tyck vad du tycker, men att du är hjärntvättad av nutidens norm av kvinnor är inte personangrepp, det är sanning. (…) Var kommer det här ifrån att vi, kvinnor, ska ta bort håret i armhålorna? Varför har vi inte gjort det på 10 000 år, men de senaste 30-40 åren så har det blivit någon oförklarlig norm.” Elisabet Ida Liljeblad

 

”Varför inte raka av håret på skallen då också, tänk så mycket skit som fastnar i det!” jag

 

”Orkar inte ens fortsätta, hoppas ni förstår att det här aldrig kommer att accepteras.. jag är inte insatt i politik eller nååååågot men skulle nått sånt här lyftas fram så skulle jag varit den första att engagera mig för att förbjuda det” Lydia Tecle

 

och som avslutning en av mina kommentarer:

 

”Utvecklingen jag efterlyser nu är inte att alla ska sluta raka sig utan att VAR OCH EN SJÄLV SKA FÅ BESTÄMMA ÖVER SITT UTSEENDE UTAN ATT BLI MOBBAD FÖR DET. Enligt mig är det den ultimata normen.”

Hela diskussionen hittar du här.

image

Etiketter: , , ,

4 svar to “Hår eller ej – vem bryr sig?”

  1. Tyg och otyg Says:

    Jag har följt de där kommentarerna lite och måste bara säga att jag beundrar dig som har bemött alla idiotier så sakligt och tålmodigt. Det skulle jag själv aldrig ha tålamod till och av den anledningen har jag valt att inte lägga upp någon bild i den där gruppen. Däremot har jag faktiskt låtit håret under armarna växa sedan det där debaclet, för jag insåg att den där ”normen” behöver utmanas av flera. Nu har det inte direkt varit något linneväder, men det ska bli spännande att se om någon vågar kommentera när de inte har en skärm att gömma sig bakom…

    • 365 Malmö Sofia Says:

      Tack! Jag är själv imponerad av min tålmodighet🙂
      Kul att du testar orakat. Nu hoppas vi på värme så vi kan utmana normen öppet! Idag var det faktiskt ett barn som undrade varför jag hade skägg på benen🙂

  2. Tyg och otyg Says:

    Ja, det säger ju något att barnen kommenterar det, det tyder ju på att de knappt sett det tidigare. Du är en god förebild!
    Benen brukar jag faktiskt raka emellanåt, mest för att jag inte själv tycker att det är så snyggt med svarta hår på mina oftast vita ben. (Eller ja, det tycker jag ju naturligtvis inte av mig själv utan just för att jag är påverkad av ovan nämnda norm, men huvudsaken är ju som du skriver att man får göra som man vill utan att folk ska lägga sig i.) Hade jag ljusare hår så skulle jag inte idas det heller, dock.

Kommentera

