Det ofattbara

image
Kön till Stadsmissionens
sängplatser. Foto: Ali Atié

Natten till i fredags mördades en man i min stad. Han var hemlös och det verkar som att misshandeln startade när han sov. Hur kan någon göra något sådant?! För mig är det ofattbart hur man kan ge sig på en utsatt, försvarslös människa och misshandla honom tills han dör. Det är så fegt och vidrigt att jag blir illamående.

Men det väcker också tanken att han inte borde varit där. Den mannen borde inte ha legat på den utsatta platsen mitt i natten. I vårt välbärgade land borde det inte finnas hemlösa. Alla borde få sova med tak över huvudet. Det är en mänsklig rättighet. Och så länge våra medmänniskor tvingas sova på kalla parkbänkar och i undanskymda mörka vrår så anser inte jag att vi kan vara stolta över vårt land.
Bort med hemlösheten!
Bostad till alla!

image
En av mina pärlplattor, föreställande en av Bankseys graffitimålningar som kommer att vara med i utställningen Mjuka tags

Etiketter: ,

Kommentera

