Väldokumenterad pyntarrunda

image

Idag hade jag sällskap på min pyntarrunda. En reporter och en fotograf från SvT:s Sverige!. Väldigt spännande! Det var mycket att tänka på för att bilderna skulle bli bra. Jag klättrade lite vid Värnhemstorget för att få upp en pärlplatta. ”Kan du klättra upp och hoppa ner en gång till, det blev inte bra”.

Jag blev inte helt nöjd med hängningen av den men hoppas att budskapet ska nå fram. Vi behöver hitta tillbaka till det solidariska Sverige! Pärlplattan har Banksys legendariska ballongflicka som förebild, den som är målad på Gazamuren.

image

Värmande vantar placerades i en busskur. Det är inte det lättaste att intervjuas genom en glasruta… ”Nu frågar jag det här och du hör ju inte men när jag visar så ska du börja svara på frågan, okej?” Det blev några omtagningar på den…

image

Det blev även debut för en ny form av gatukonst; de fingerstickade ormarna, gjorda av tygremsor. ”Sluta slingra dig” är budskapet till alla som gör idiotiska saker; typ anordnar firmafester med våra skattepengar, och sen inte tar ansvar för det de gjort. Sånt gör mig förbannad!

image

Pyntningsrundan avslutades med ett välkänt budskap:

image

Reportern Nicolai Grant var väldigt intresserad av det jag höll på med och ställde många frågor om varför jag gör det jag gör och vad jag tänker om det. Det blev mycket prat om målet att glädja folk i vardagen, få ut ett budskap till allmänheten och allas rätt till det offentliga rummet. Det var väldigt spännande och verkligen en erfarenhet! Att få följa tankarna kring hur ett reportage tar form är häftigt, om än något förvirrande ibland. ”Nu så roterar vi runt dig medans du svarar på mina frågor och du får inte titta in i kameran och ska stå still men följa mig med blicken.”
Eller när vi skulle avsluta med en bild på när jag går bort från platsen och reportern gått före till bilen och när jag vänder mig om så
är fotografen borta. Reportern har flyttat bilen så först hittar jag inte honom heller. När vi efter en stund hittar fotografen, som var väldigt duktig men som jag glömt namnet på, säger han: ”Jag hörde er hela tiden, ni hade ju myggorna på er.”

Det ska bli riktigt skoj att se det färdiga inslaget där jag kommer få dela utrymme med bl.a. den legendariska feministen Louise Waldén. Jag återkommer när jag vet när det kommer sändas!

Etiketter: , , , , , ,

2 svar to “Väldokumenterad pyntarrunda”

  1. Monica Hjort Says:

    Det låter som ett äventyr i sig och skall bli roligt att se resultatet av på TV.

Kommentera

